Zesde stageweek

14-03-2025

Nederlands 

Wekelijks Rapport & Reflectie

Week van 10 - 14 maart

Week 6: Istiklal Marşı & Cultuurverkenning

Deze week was bijzonder, omdat we het nationale lied van Turkije, de Istiklal Marşı, vierden en veel culturele activiteiten ondernamen die zowel voor de kleuters als voor mij leerzaam waren.

Maandag 10 maart - Begin van de week & Eco-educatie
We begonnen de week met de ceremonie voor de Istiklal Marşı. Na het handen wassen en gezamenlijk ontbijten, kwamen we weer terug in de klas om ons voor te bereiden op de activiteiten. Deze maandag stonden ook ecologische activiteiten op het programma. Omdat het een warme dag was, gingen we naar buiten om de planten in onze tuin te verzorgen. We bespraken wat we in de natuur zagen en gaven aandacht aan het belang van het behouden van een gezonde omgeving. De kinderen mochten de eieren van de kippen meenemen en naar de cafetaria brengen.

Daarna hadden ze vrij spel, waar ik de kans greep om wat ideeën voor mijn bachelorproef uit te proberen. Ik wilde traditionele Turkse spelletjes integreren, dus ik heb met de kinderen buiten een spel gespeeld dat ik wilde gebruiken voor mijn onderzoek. Het was een geweldige ervaring om de kleuters te betrekken bij de Turkse tradities, en ze hadden veel plezier!

Later was het tijd voor een lesje taal, waarin we ons leerdomein combineerden met ecologie. Ik introduceerde een interactief boekje over "Küçük Kurbağa" (de kleine kikker), waarin we de levenscyclus van een kikker bespraken. Wat een geweldige ervaring! 🌞📚 Vandaag hebben we optimaal gebruik gemaakt van het mooie weer en zijn we met de kinderen naar buiten gegaan om een boekje voor te lezen. We kozen voor Küçük Kurbağa, een prachtig verhaal over de levenscyclus van een kikker 🐸. De kinderen luisterden aandachtig en waren helemaal geboeid door het verhaal.

Het werd een interactieve voorleesmoment waarbij we samen praatten over hoe een kleine kikkervis uitgroeit tot een echte kikker 🐸. De kinderen stelden vragen, dachten mee en leefden zich helemaal in. En toen... werd het nóg leuker! Want wat is een kikkerverhaal zonder een vrolijk liedje? 🎶 We zongen samen Küçük Kurbağa, Küçük Kurbağa, Kuruyom Nerede? en ontdekten dat dit liedje in het Nederlands ook een versie heeft: De Kikkertjes! 🐸🎤 Dus sprongen we vrolijk mee als echte kikkers en eindigden we met een hoop gelach en gespring.

Buiten voorlezen, zingen en dansen—wat wil een kind (of juf) nog meer?  Het was een vrolijk en leerzaam moment in het zonnetje! 🌞

Dinsdag 11 maart - Focus op mijn Bachelorproef
Vandaag wijzigde mijn rol een beetje, omdat ik meer aandacht ging geven aan mijn bachelorproef. Ik had contact gelegd met iemand die meer kennis heeft over de halk oyunları (traditionele Turkse volksdansen) en we hebben samen verder gewerkt aan het plannen van een activiteit waarbij de kinderen traditionele dansen zouden leren. Dit zou een mooi onderdeel worden voor mijn proef.

In de middag hadden we een wiskundeles. 🌟 Vandaag hebben we op een superleuke manier de tientallen ontdekt! 🎨✂️

Eerst mochten de kinderen de cijfers inkleuren en uitknippen. Daarna plakten we ze op een lichte mat, zodat we ze overal mee naartoe kunnen nemen. ✨

Omdat het heerlijk weer was ☀️, hebben we buiten een tof spel gespeeld! 🎉 De mat was genummerd van 1 tot 10, maar… 🤔 de nul? Die plakten we op de voet van de kleuters! 🦶🏼 Wanneer ze bijvoorbeeld bij de 1 gingen staan en hun voet met de nul erbij zetten, werd het 10! 🏆

Zo maakten we alle tientallen:
🟢 1 + 👣 0 = 10
🔵 2 + 👣 0 = 20
🩷 3 + 👣 0 = 30
🟡 4 + 👣 0 = 40
🔴 5 + 👣 0 = 50
🟣 6 + 👣 0 = 60
🔵 7 + 👣 0 = 70
🟣 8 + 👣 0 = 80
🟠 9 + 👣 0 = 90
🌟 10 + 👣 0 = 100

Zo konden de kinderen al springend en bewegend de tientallen spelenderwijs ontdekken en onthouden! 🎈 Een superleuke en actieve manier om te leren! 😎🚀


Woensdag 12 maart - Istiklal Marşı en Creatieve Activiteiten

Vandaag was een bijzondere dag, omdat we de Istiklal Marşı vierden, wat een belangrijk moment is voor de Turkse cultuur. We begonnen de ochtend met een ceremonie waarin de kinderen hun handen in rood verf doken en daarop een maan en ster plakten. Zo creëerden we samen de Turkse vlag, en dit was een indrukwekkend moment. 

De kinderen maakten ook kunstwerkjes waarbij ze Mehmet Akif Ersoy, de schrijver van het Istiklal Marşı, inleidden en uitknipten. Deze werkjes gaven een 3D-effect, wat ze erg mooi vonden.

In de middag gingen we naar buiten om met krijt een kleurige speeldplaats te maken. Elk kind mocht zijn fantasie gebruiken, en het resultaat was prachtig.

Donderdag 13 maart - Gezonde Snacks & Creativiteit
Vandaag was het weer "Yerli Mal Haftası" (lokale productweek), en één kleuter bracht gezonde snacks mee, zoals appels en gedroogde appels. Het was grappig om te zien dat de kleuter een zak van de Action gebruikte om zijn snacks mee te nemen.

In de middag was er tijd voor creatieve expressie en we maakten mooie tekeningen en knutselwerkjes buiten, waarbij de kinderen hun creativiteit ten volle konden benutten.

Vrijdag 14 maart - Tip Bayrami & Wetenschap
Vandaag was een belangrijke dag in de Turkse cultuur: Tip Bayrami (Doktersdag). We bespraken de rol van artsen en deden een rollenspel waarin de kinderen arts en patiënt speelden. Het was een leuke manier om hen bewust te maken van het belang van zorg en gezondheid.

Daarnaast deden we een natuurwetenschappelijk experiment om te leren hoe belangrijk het is om je handen te wassen. We vulden water met peper en daarna met zeep, zodat de kinderen zagen hoe de peper verdween. Dit was een leuke en educatieve ervaring.

Tenslotte deden we Ebru sanatı (Marmerkunst), een traditionele Turkse kunstvorm waarbij we verf op water lieten drijven en vervolgens papier op het water drukten om prachtige patronen te maken. De kinderen vonden het fascinerend om dit uit te proberen.

Namiddag: Voorbereiding Bachelorproef
Na de middagpauze vertrok ik voor mijn voorbereidingen rondom mijn bachelorproef. Dit was een waardevolle tijd om verder te werken aan mijn project over traditionele Turkse spellen en speelgoed. Ik ben ervan overtuigd dat de kleuters veel kunnen leren van deze culturele praktijken. Tijdens deze tijd werkte ik ook aan het plannen van de activiteiten die ik volgende week wil introduceren voor mijn onderzoek.

Persoonlijke Reflectie & Groei

Deze week was een bijzonder leerzame week, vooral omdat ik mijn bachelorproef verder ontwikkelde door traditionele Turkse spelletjes toe te voegen. Het is geweldig om de kleuters te betrekken bij culturele activiteiten die niet alleen leerzaam zijn, maar ook veel plezier brengen. Ook het werken met de Istiklal Marşı was een waardevolle ervaring.

Ik ben erg blij dat ik deze week zoveel heb kunnen integreren in mijn werk en me tegelijkertijd kan voorbereiden op mijn afstudeerproject. Het is een uitdaging, maar ik voel me goed over de voortgang.

Focus voor Volgende Week

Mijn focus voor de volgende week is om de activiteiten voor mijn bachelorproef verder uit te werken en nog meer traditionele Turkse spellen en rituelen te integreren in de lessen. Ik wil de kinderen nog meer betrekken bij de Turkse cultuur en hen blijven inspireren om nieuwe dingen te leren!

English 

Weekly Report & Reflection
Week of March 10 - 14

Week 6: Istiklal Marşı & Cultural Exploration

This week was special because we celebrated Turkey's national anthem, the Istiklal Marşı, and engaged in many cultural activities that were educational both for the children and for me.

Monday, March 10 – Start of the Week & Eco-Education
We began the week with the Istiklal Marşı ceremony. After washing our hands and having breakfast together, we returned to class to prepare for the activities. This Monday also included ecological activities. Since it was a warm day, we went outside to take care of the plants in our garden. We discussed what we saw in nature and emphasized the importance of maintaining a healthy environment. The children had the opportunity to collect eggs from the chickens and take them to the cafeteria.

Afterward, they had free playtime, which gave me the chance to try out some ideas for my bachelor's thesis. I wanted to integrate traditional Turkish games, so I played a game with the children outside that I wanted to use for my research. It was a great experience to involve the preschoolers in Turkish traditions, and they had a lot of fun!

Later, we had a language lesson in which we combined our learning domain with ecology. I introduced an interactive book titled "Küçük Kurbağa" (The Little Frog), where we discussed the life cycle of a frog. What a great experience! 🌞📚 Today, we made the most of the beautiful weather and went outside to read a story. We chose Küçük Kurbağa, a lovely story about the life cycle of a frog 🐸. The children listened attentively and were completely captivated by the story.

It became an interactive reading moment where we discussed how a little tadpole grows into a real frog 🐸. The children asked questions, thought along, and fully immersed themselves in the story. And then... it got even more fun! Because what's a frog story without a cheerful song? 🎶 We sang Küçük Kurbağa, Küçük Kurbağa, Kuruyom Nerede? and discovered that this song also has a version in Dutch: The Little Frogs! 🐸🎤 So, we joyfully jumped along like real frogs and ended with a lot of laughter and jumping.

Reading outside, singing, and dancing—what more could a child (or teacher) want? It was a cheerful and educational moment in the sunshine! 🌞

Tuesday, March 11 – Focus on My Bachelor's Thesis
Today, my role shifted a bit as I focused more on my bachelor's thesis. I reached out to someone with more knowledge about halk oyunları (traditional Turkish folk dances), and we worked together on planning an activity where the children would learn traditional dances. This would be a wonderful addition to my thesis.

In the afternoon, we had a math lesson. 🌟 Today, we discovered tens in a super fun way! 🎨✂️

First, the children colored and cut out the numbers. Then, we glued them onto a light mat so that we could take them anywhere with us. ✨

Because the weather was beautiful ☀️, we played a cool game outside! 🎉 The mat was numbered from 1 to 10, but... 🤔 where's the zero? We stuck it on the children's foot! 🦶🏼 For example, when they stood on the 1 and added their foot with the zero, it became 10! 🏆

This way, we created all the tens:
🟢 1 + 👣 0 = 10
🔵 2 + 👣 0 = 20
🩷 3 + 👣 0 = 30
🟡 4 + 👣 0 = 40
🔴 5 + 👣 0 = 50
🟣 6 + 👣 0 = 60
🔵 7 + 👣 0 = 70
🟣 8 + 👣 0 = 80
🟠 9 + 👣 0 = 90
🌟 10 + 👣 0 = 100

This way, the children could discover and remember tens while jumping and moving! 🎈 A super fun and active way to learn! 😎🚀

Wednesday, March 12 – Istiklal Marşı and Creative Activities
Today was a special day because we celebrated the Istiklal Marşı, an important moment in Turkish culture. We began the morning with a ceremony where the children dipped their hands in red paint and glued a crescent and star on them. Together, we created the Turkish flag, which was a powerful moment.

The children also made art pieces where they introduced and cut out Mehmet Akif Ersoy, the author of the Istiklal Marşı. These artworks had a 3D effect, which the children really liked.

In the afternoon, we went outside to create a colorful playground with chalk. Each child was encouraged to use their imagination, and the result was beautiful.

Thursday, March 13 – Healthy Snacks & Creativity
Today was "Yerli Mal Haftası" (local product week), and one preschooler brought healthy snacks, such as apples and dried apples. It was funny to see that the preschooler used a bag from Action to bring their snacks.

In the afternoon, there was time for creative expression, and we made beautiful drawings and crafts outside, allowing the children to fully explore their creativity.

Friday, March 14 – Tip Bayramı & Science
Today was an important day in Turkish culture: Tip Bayramı (Doctors' Day). We discussed the role of doctors and did a role-play where the children played doctor and patient. It was a fun way to make them aware of the importance of care and health.

We also did a science experiment to learn how important it is to wash your hands. We filled water with pepper and then added soap, so the children could see how the pepper disappeared. It was a fun and educational experience.

Finally, we did Ebru sanatı (marbling), a traditional Turkish art form where we floated paint on water and then pressed paper onto the water to create beautiful patterns. The children found it fascinating to try this.

Afternoon: Preparing for My Bachelor's Thesis
After lunch, I worked on preparing for my bachelor's thesis. This was a valuable time to continue working on my project about traditional Turkish games and toys. I believe the preschoolers can learn a lot from these cultural practices. During this time, I also planned the activities I want to introduce next week for my research.

Personal Reflection & Growth
This week was particularly educational, especially because I further developed my bachelor's thesis by adding traditional Turkish games. It's wonderful to involve the preschoolers in cultural activities that are not only educational but also a lot of fun. Working with the Istiklal Marşı was also a valuable experience.

I'm very happy that I was able to integrate so much into my work this week and simultaneously prepare for my graduation project. It's a challenge, but I feel good about the progress.

Focus for Next Week
My focus for next week is to further develop the activities for my bachelor's thesis and integrate even more traditional Turkish games and rituals into the lessons. I want to involve the children even more in Turkish culture and continue inspiring them to learn new things!

© 2024 Melike Dereli. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin