Vijfde stageweek
Nederlands
Wekelijks Rapport & Reflectie
Week van 3 - 7 maart
Week 5: Ramadan, Internationale Vrouwendag & Een Feestelijke Verjaardag
Deze week was extra speciaal, want op 1 maart begon de Ramadan! Dit betekende dat de vastenperiode voor de moslimgemeenschap officieel van start ging. Voor mij was het een bijzondere ervaring, omdat ik dit jaar ook meevastte. Het was mooi om deze periode samen met de kinderen te beleven en hen meer te leren over de betekenis van Ramadan.
Op maandagochtend begonnen we met een gesprek over wat Ramazan is. We bespraken waarom mensen vasten en hoe deze maand in verschillende landen wordt gevierd. De kinderen waren erg nieuwsgierig en stelden veel vragen. Om de ervaring tastbaarder te maken, maakten we onze eigen Ramazantrommel! Tijdens de suhoor (de maaltijd voor zonsopgang) horen mensen in veel Turkse dorpen en steden een trommelaar door de straten gaan om iedereen wakker te maken. Dit geeft een magisch gevoel – alsof je een levend alarm hebt dat je eraan herinnert dat het tijd is om te eten voor het vasten begint.
Maandag 3 maart – Een Feestelijke Start
Zoals elke dag begonnen we met samen ontbijten, gevolgd door de ochtendroutine en ons warme middagmaal. In de namiddag stond er echter iets heel speciaals op de planning… De kinderen hadden een verrassing voor mij! Omdat mijn verjaardag op 2 maart viel, hadden ze besloten om het op maandag in de klas te vieren. Ze zongen uit volle borst een verjaardagslied voor mij en maakten prachtige tekeningen. Dit was zo'n warm en liefdevol moment dat ik het nooit zal vergeten!
In de namiddag werkten we verder aan onze Ramazantrommels en versierden ze met mooie patronen en kleuren. De kinderen vonden het geweldig om ze uit te proberen en 'de trommelaar' te spelen.
Dinsdag 4 maart – Werken in het Handboek
Na ons gezamenlijke ontbijt en de ochtendroutine, richtten we ons vandaag vooral op taal en wiskunde uit het handboek. De kinderen oefenden nieuwe woorden en speelden een taalspel waarbij ze zinnen maakten over de Ramadan. Tijdens de wiskundeles werkten we met tellen en cijferherkenning.
Tijdens het vieruurtje aten we gezellig samen, waarna de kinderen vertelden over hun eigen tradities thuis. Sommigen hadden familieleden die ook vastten en vertelden trots hoe ze mee mochten helpen met het klaarmaken van de iftar-maaltijd.
Woensdag 5 maart – Creatieve Expressie & Coderen
Woensdag begon zoals altijd met ons gezamenlijk ontbijt en de dagelijkse klasroutine. In de voormiddag werkten we verder in het handboek en herhaalden we enkele wiskunde- en taalconcepten.
In de namiddag stond creativiteit en coderen op het programma! We maakten prachtige lantaarns en sterren, geïnspireerd op de decoraties die je vaak tijdens de Ramadan ziet. Daarna gingen we aan de slag met een leuke codeeractiviteit, de kinderen werkten verder in het handboek. Waarbij de kinderen opdrachten moesten coderen en programmeren met leuke oefeningen in het handboek. Ze moesten voorbeeld het meisje terug naar school brengen met de juiste tetrisblokken. Ze vonden het geweldig. Om 15.30 uur Turkse tijd (13.30 uur Belgische tijd) had ik ook nog een korte online vergadering in verband met mijn bachelorproef. Samen met mijn mentor hebben we de bachelorproef doorgenomen, en joepie! Ik kreeg steeds waarderende positieve complimenten dat ik goed bezig was, dat ik het zo moest blijven doen, en dat ik zeker op schema zit.
Donderdag 6 maart – Internationale Vrouwendag Voorbereiden
Donderdag begonnen we, zoals altijd, met ons gezamenlijk ontbijt en daarna werkten we verder in het handboek. In de namiddag begonnen we met de voorbereidingen voor Internationale Vrouwendag (8 maart).
De kinderen maakten een beeldactiviteit als eerbetoon aan de vrouwen in hun leven die een belangrijke plaats innemen. Ze schilderden, knutselden en maakten een mooie beeldwerk voor hun moeders, oma's, tantes... Het was prachtig om te zien hoe ze vol enthousiasme werkten aan hun kunstwerken en hoe trots ze waren om hun waardering te uiten.
Vrijdag 7 maart – Internationale Vrouwendag & Weekafsluiting
Vrijdag stond volledig in het teken van Internationale Vrouwendag! We bespraken waarom deze dag gevierd wordt en praatten over sterke vrouwen in de wereld en in onze eigen omgeving. De kinderen vertelden trots over hun moeders, oma's en juffen en vertelden waarom zij zo bijzonder voor hen zijn.
Daarna presenteerden ze hun kunstwerken aan elkaar en gaven ze een mooi zelfgemaakt cadeautje aan de belangrijke vrouwen in hun leven. Dit zorgde voor hartverwarmende momenten en trotse gezichten in de klas.
We sloten de week af met een gezamenlijke reflectie: wat hebben we deze week geleerd? De kinderen deelden hun favoriete momenten – van het maken van de Ramazantrommels tot het zingen voor mijn verjaardag en het knutselen voor de vrouwen in hun leven.
Persoonlijke Reflectie & Groei
Deze week heeft me laten zien hoe waardevol het is om cultuur en traditie te verweven in de klas. De kinderen waren nieuwsgierig, betrokken en enthousiast om nieuwe dingen te leren over Ramadan en Internationale Vrouwendag. Ook het vieren van mijn verjaardag met hen was een moment om nooit te vergeten!
Op professioneel vlak merk ik dat ik steeds beter word in het betrekken van kinderen bij interculturele thema's en het gebruiken van hun nieuwsgierigheid als leermomenten. Daarnaast ben ik bewuster bezig met differentiatie in het handboekwerk, zodat elk kind op zijn of haar eigen niveau uitgedaagd wordt.
Focus voor Volgende Week
Deze week ging het super! Mijn focus voor volgende week is om hetzelfde resultaat te behalen als deze week.
Ik kijk ernaar uit om weer een nieuwe week vol leermomenten en mooie ervaringen in de klas te beleven! ✨
English
Weekly Report & Reflection
Week of March 3 - 7
Week 5: Ramadan, International Women's Day & A Festive Birthday
This week was extra special because Ramadan began on March 1st! This meant the fasting period for the Muslim community officially started. For me, it was a unique experience since I also fasted this year. It was beautiful to experience this time with the children and teach them more about the significance of Ramadan.
On Monday morning, we started with a conversation about what Ramadan is. We discussed why people fast and how this month is celebrated in different countries. The children were very curious and asked a lot of questions. To make the experience more tangible, we made our own Ramadan drum! During suhoor (the pre-dawn meal), people in many Turkish villages and cities hear a drummer walking through the streets to wake everyone up. This gives a magical feeling – like having a living alarm reminding you it's time to eat before the fast begins.
Monday, March 3 – A Festive Start As always, we started the day with breakfast together, followed by the morning routine and our warm lunch. However, something very special was on the schedule for the afternoon… The children had a surprise for me! Since my birthday fell on March 2, they decided to celebrate it on Monday in class. They sang a heartfelt birthday song for me and made beautiful drawings. It was such a warm and loving moment that I will never forget!
In the afternoon, we continued working on our Ramadan drums, decorating them with beautiful patterns and colors. The children loved trying them out and playing "the drummer."
Tuesday, March 4 – Working in the Workbook After our shared breakfast and the morning routine, we focused on language and math from the workbook. The children practiced new words and played a language game where they made sentences about Ramadan. In math class, we worked on counting and number recognition.
During snack time, we ate together, and the children shared their own traditions at home. Some had family members who also fasted and proudly talked about how they were allowed to help prepare the iftar meal.
Wednesday, March 5 – Creative Expression & Coding Wednesday started as usual with our joint breakfast and the daily class routine. In the morning, we continued working in the workbook and reviewed some math and language concepts.
In the afternoon, creativity and coding were on the agenda! We made beautiful lanterns and stars, inspired by the decorations often seen during Ramadan. Afterward, we worked on a fun coding activity, where the children continued working in the workbook. They had to code and program tasks with fun exercises from the workbook, such as bringing the girl back to school with the correct Tetris blocks. They loved it. At 3:30 PM Turkish time (1:30 PM Belgian time), I also had a short online meeting regarding my bachelor thesis. Together with my mentor, we reviewed the thesis, and hooray! I received many appreciative compliments, telling me that I was doing great, to keep it up, and that I was definitely on track.
Thursday, March 6 – Preparing for International Women's Day Thursday began with our usual breakfast together, followed by more work in the workbook. In the afternoon, we started preparations for International Women's Day (March 8).
The children worked on an art activity as a tribute to the women in their lives who play an important role. They painted, crafted, and made beautiful artwork for their mothers, grandmothers, and aunts. It was wonderful to see how enthusiastically they worked on their art and how proud they were to express their appreciation.
Friday, March 7 – International Women's Day & Week Reflection Friday was entirely dedicated to International Women's Day! We discussed why this day is celebrated and talked about strong women in the world and in our own environment. The children proudly spoke about their mothers, grandmothers, and teachers, explaining why they are so special to them.
They then presented their artwork to each other and gave a beautiful, handmade gift to the important women in their lives. This created heartwarming moments and proud faces in the class.
We ended the week with a joint reflection: What did we learn this week? The children shared their favorite moments – from making Ramadan drums to singing for my birthday and crafting for the women in their lives.
Personal Reflection & Growth This week showed me how valuable it is to weave culture and tradition into the classroom. The children were curious, engaged, and excited to learn new things about Ramadan and International Women's Day. Celebrating my birthday with them was also a moment I will never forget!
Professionally, I notice that I'm getting better at involving children in intercultural themes and using their curiosity as learning moments. I'm also becoming more mindful of differentiation in workbook tasks, ensuring that each child is challenged at their own level.
Focus for Next Week This week went great! My focus for next week is to achieve the same results as this week.
I look forward to another week full of learning moments and beautiful experiences in the classroom! ✨