Tiende stageweek
Nederlands
Wekelijks Rapport & Reflectie
Week van 21 - 25 april
Week 11: 23 Nisan – Het feest van het kind!
Het stond volledig in het teken van 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, een feestdag die niet alleen draait om kinderen, maar ook om nationale trots, cultuur en verbondenheid. En wat een week was het! Vol voorbereiding, spanning, optredens en ook gewoon lesgeven zoals altijd. Hieronder een inkijk in deze feestelijke, leerrijke en hartverwarmende week:
Maandag 21 april – Klaar voor de grote dag 🎉
We begonnen de dag zoals steeds met onze ochtendceremonie en het zingen van de İstiklal Marşı. Daarna genoten we van een stevig ontbijt met de kinderen. Maar vandaag draaide alles vooral om de voorbereidingen voor de grote dag van morgen!
De kleuters hielpen mee met het versieren van de klas, de gangen, de lokalen en zelfs de hele school. Overal hingen Turkse vlaggetjes, slingers en kleurige creaties. Daarnaast oefenden we volop voor de optredens.
Als tussendoortje maakten we van de gelegenheid gebruik om wiskundige begrippen te herhalen zoals: ön, arka, yukarısı, aşağısı, sol en sağ. Dit deden we op een speelse manier met behulp van een stoel als centraal object.
Een intense maar warme dag waarin duidelijk werd hoe enthousiast iedereen was – zowel kleuters als leerkrachten – voor wat komen ging.
Dinsdag 22 april – 23 Nisan viering op school 🇹🇷👧🧒
Vandaag was het zover: de viering van 23 Nisan – Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı!
Hoewel het officiële feest op 23 april valt, vierden wij het een dag eerder, omdat 23 april een nationale feestdag is en de scholen dan gesloten zijn.
De spanning en gezonde zenuwen waren voelbaar in de hele school – niet alleen bij de kinderen, maar ook bij de leerkrachten. En ja hoor, wij mochten als eerste optreden! Onze kinderen zagen er prachtig uit: een rood T-shirt met de Turkse vlag en een witte broek. Ik had mezelf ook aangepast aan de traditie en koos voor een volledig wit outfit, zoals veel juffen op deze dagen dragen – wit, rood of zwart.
In de voormiddag deden we nog een laatste voorbereiding en oefenronde voordat de ouders aankwamen. Toen het moment daar was, stonden we te stralen. Het optreden was een groot succes! De kinderen deden het fantastisch en iedereen was zichtbaar trots.
Als kers op de taart had de school ook een verrassing: de kinderen kregen suikerspinnen, mais in bekers en konden zich uitleven op springkastelen.
We zagen optredens over heel diverse thema's – van traditionele Efeler-dansen tot liedjes uit de Japanse cultuur en natuurlijk vele Atatürk-liedjes.
Woensdag 23 april – Nationale feestdag 🎈
Op deze nationale feestdag was er geen school. Ik trok er zelf op uit om de sfeer in de stad te proeven en te genieten van optredens en festiviteiten die door de gemeente werden georganiseerd in het kader van deze bijzondere dag. Overal zag je vrolijke kinderen, vlaggen, muziek en optredens. Een dag vol trots en verbondenheid met het kind centraal!
Donderdag 24 april – Leren met hoofd én hart 📚🤖
Na al dat feestgedruis keerden we terug naar het klasritme. Vandaag stonden taal- en wiskundeactiviteiten op het programma, maar ook een boeiend stuk technologie: coderen en programmeren!
De kinderen werkten met codeerblokken, leerden eenvoudige logica en gingen aan de slag met kleine 'missies' waarbij ze hun probleemoplossend denken konden oefenen. Het was indrukwekkend om te zien hoe snel ze het oppikten. Onze mini-programmeurs groeien elke week een beetje meer!
Vrijdag 25 april – Bachelorproeftijd 📄💻
Vandaag was ik niet op school. Ik werkte van thuis uit verder aan mijn bachelorproef. Mijn ontwerp nadert stilaan zijn eindvorm en ik had vandaag ook een overlegmoment met mijn promotor. Dat gesprek gaf me weer nieuwe inzichten en richting. Alles begint nu echt in elkaar te vallen, en dat is best spannend!
Persoonlijke Reflectie & Groei
Deze week voelde magisch. 23 Nisan is een feest dat je echt beleeft – en ik voelde het in elke vezel van mijn leerkrachtenhart. Het samen oefenen, de spanning, het optreden, de verbondenheid... Het gaf me kippenvel.
De glimlach op de gezichten van de kinderen, de steun van collega's en het gevoel van samen trots zijn op iets wat je samen hebt opgebouwd, maakten deze week onvergetelijk.
Wat ik meeneem uit deze week:
-
Voorbereiding loont: De optredens liepen vlot omdat we op tijd en goed geoefend hadden.
-
Verbinding geeft kracht: Het samenwerken met collega's en het enthousiasme van ouders gaven me veel energie.
-
Evenwicht is belangrijk: Na het feest, terug focus op leren – en ook dat ging goed dankzij een sterk ritme.
Wat ik volgende keer beter wil doen:
-
Tijdens het versieren en de generale repetitie zou ik wat meer tijd willen inplannen voor rustmomenten. Alles liep vlot, maar het tempo was hoog en dat voelde ik zelf ook.
Tot volgende week!
Liefs,
Melike 🌷

English
Weekly Report & Reflection
Week of April 21–25
Week 11: 23 Nisan – The Children's Festival!
This week was all about 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, a holiday that celebrates not only children but also national pride, culture, and unity. And what a week it was! Full of preparation, excitement, performances, and of course, regular classroom teaching. Here's a glimpse into this festive, educational, and heartwarming week:
Monday, April 21 – Getting Ready for the Big Day 🎉
We started the day as usual with our morning ceremony and by singing the İstiklal Marşı (national anthem). Afterwards, we enjoyed a hearty breakfast with the children. But today was all about preparing for the big day ahead!
The kindergarteners helped decorate the classroom, hallways, and the entire school. Turkish flags, streamers, and colorful creations were everywhere. We also rehearsed the performances intensively.
As a fun learning moment, we revised math concepts such as: ön, arka, yukarısı, aşağısı, sol, and sağ using a playful activity centered around a chair.
It was an intense but warm day, and the excitement was visible – in both the children and the teachers.
Tuesday, April 22 – 23 Nisan Celebration at School 🇹🇷👧🧒
Today was the big day: the celebration of 23 Nisan – National Sovereignty and Children's Day!
Although the official holiday is on April 23, we celebrated a day earlier because schools are closed on that day.
The excitement and healthy nerves were felt throughout the school – not only among the children but also the teachers. And yes, it was our turn to go first! Our children looked amazing: red T-shirts with the Turkish flag and white trousers. I followed tradition and wore an all-white outfit, as many female teachers do on this day – either white, red, or black.
In the morning, we did one last round of preparations and rehearsals before the parents arrived. When the moment came, we all shone. The performance was a big success! The children did an amazing job and everyone was clearly proud.
To top it off, the school had a special surprise: the kids were treated to cotton candy, corn in cups, and got to jump around on bouncy castles.
We saw performances on a wide range of themes – from traditional Efeler dances to Japanese cultural songs and many tributes to Atatürk.
Wednesday, April 23 – National Holiday 🎈
As a national holiday, there was no school today. I took the opportunity to explore the city and enjoy the performances and festivities organized by the local municipality in honor of this special day. Everywhere you looked there were joyful children, flags, music, and performances. A day full of pride and unity with children at the heart of it all!
Thursday, April 24 – Learning with Head and Heart 📚🤖
After all the festivities, it was time to get back into classroom rhythm. Today, we focused on language and math activities – but also something exciting: coding and programming!
The children worked with coding blocks, learned basic logic, and completed small "missions" to build their problem-solving skills. It was impressive to see how quickly they picked it up. Our little programmers are growing every week!
Friday, April 25 – Bachelor Thesis Day 📄💻
I wasn't at school today. Instead, I worked from home on my bachelor thesis. My design is slowly reaching its final form, and today I had another meeting with my supervisor. That conversation gave me new insights and direction. Everything is starting to come together now – and that's exciting!
Personal Reflection & Growth
This week felt magical. 23 Nisan is a holiday you truly experience – and I felt it in every fiber of my teacher's heart. Practicing together, the anticipation, the performance, the sense of connection... It gave me goosebumps.
The smiles on the children's faces, the support from my colleagues, and the shared pride in what we had accomplished made this week unforgettable.
What I take away from this week:
-
Preparation pays off: The performances went smoothly because we practiced early and well.
-
Connection gives strength: Working together with colleagues and feeling the enthusiasm of parents gave me so much energy.
-
Balance matters: After the celebrations, we smoothly transitioned back into learning – thanks to our solid classroom rhythm.
What I want to improve next time:
-
During the decorating and final rehearsals, I'd like to plan more moments of rest. Everything went well, but the pace was intense – and I felt that myself.
See you next week!
With love,
Melike 🌷