Negende stageweek
Nederlands
Wekelijks Rapport & Reflectie
Week van 14 - 18 april
Week 10: Herstart na de vakantie & Voorbereidingen 23 Nisan
Na twee weken vakantie ben ik terug, met de batterijen opgeladen, helemaal klaar om opnieuw te duiken in het leven als kleuterjuf! Eerlijk? Ik heb mijn kleuters echt enorm gemist… en natuurlijk ook mijn collega's. Het was weer even wennen: vroeg opstaan, me klaarmaken, … maar tegelijk voelde het ook goed. Terug naar de klas, terug naar het ritme, terug naar mijn tweede thuis.
Maandag 14 april – Terug van vakantie & start watergewenning
De week begon zoals steeds met onze ochtendceremonie, waarbij we de İstiklal Marşı zongen en even samen stilstonden bij de nieuwe start van de week. Daarna genoten we samen van een stevig ontbijt, want dat was ook nodig… Vandaag begonnen we namelijk met watergewenning!
We hebben een zwembad in ons schoolgebouw! Dat zie je niet vaak! Spetteren, bewegen, wennen aan het water en natuurlijk ook veel lachen! Het was fantastisch om te zien hoe de kleuters hun eerste stapjes richting zwemmen zetten. Na twee uurtjes waterplezier douchten de kinderen, droogden ze hun haren, en maakten ze zich klaar voor de volgende les.
Na het zwemmen hadden we Duits en nadien Engels. Best intens, maar de kinderen waren super flink en deden goed mee. In de namiddag gingen we verder met de voorbereidingen voor 23 Nisan – Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı. Op 23 april is het feest in Turkije, en niet zomaar een feest... Het is 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, oftewel: het Nationale Soevereiniteits- en Kinderfeest! Wat deze dag zo speciaal maakt? Het is een dag helemaal voor kinderen én voor vrijheid! En wat doen wij? Wij zijn ook al druk bezig met de voorbereidingen! We oefenen voor een toneelstuk, leren liedjes, maken dansjes en versieren de klas. We kunnen niet wachten tot het grote moment daar is! Wanneer 23 Nisan eindelijk aankomt, zullen we klaar zijn om het feest te vieren, vol vreugde en trots! Want 23 Nisan is niet zomaar een dag… Het is de dag van vreugde, vriendschap en het plezier van kind zijn! Vandaag sloten we de dag af met een superleuke activiteit vol fantasie! Iedereen begon met een blanco blad en tekende wat in hem of haar opkwam... maar dan kwam de twist: zodra de muziek stopte, gaven we onze tekening door aan onze buur! Zo tekende iedereen verder op elkaars werk, zonder te weten wat het eindresultaat zou worden. Aan het einde? Een hele reeks unieke kunstwerken, vol verrassingen, creativiteit en samenwerking. Zo mooi om te zien wat je samen kunt maken als je je fantasie de vrije loop laat!
Dinsdag 15 april – Taal, Wiskunde & Robotkunst
Vandaag deden we van alles wat! In de ochtend startten we met taalactiviteiten: schrijfpatronen. Daarna gingen we over naar wiskunde, waar we werkten rond cijfers, vormen, spiegelen en kleuren.
De kinderen moesten vormen in de juiste kleuren kleuren en nadien gebruikten we die vormen om onze eigen robotten te ontwerpen. 🟡🔺🔷 Hun creativiteit kende geen grenzen, van dansende robots tot robots met raketten aan hun voeten!
Na deze intensieve werkmomenten was het natuurlijk tijd voor ontspanning. En dat kwam goed uit, want in Nazilli is het momenteel bijna 30 graden, heerlijk warm dus! Buiten spelen was meer dan welkom.
Woensdag 16 april – Creatief met duurzaamheid 🌿🌸
Vandaag stond helemaal in het teken van duurzaam knutselen. Geen nieuwe spullen kopen, maar kijken wat we zelf kunnen maken met het materiaal dat we al hebben. We stelden ons de vraag: Wat als we bloemen willen gebruiken voor onze versiering, maar liever geen echte plukken? Want echte bloemen zijn in het echt veel mooier en hebben ook gewoon het recht om te blijven leven, toch?
Dus… we maakten onze eigen bloemen! Hoe? Met crêpepapier natuurlijk! 🌸
We gebruikten een pak crêpepapier en tekenden met een rond dekseltje een cirkel. Dat konden de kleuters prima zelf! Daarna lieten we zien hoe je met een klein nietjesmachientje in het midden van de cirkel een nietje zet, wel met duidelijke uitleg om voorzichtig te zijn natuurlijk.
Daarna knipten de kleuters hun bloemen uit. Elke bloem had verschillende lagen. Door blad per blad voorzichtig open te plooien, ontstond er een prachtige, kleurrijke bloem. En tadaaa… onze zelfgemaakte bloemetjes waren klaar!
Naast de bloemen maakten we nog andere versieringen met herbruikbare materialen. We kregen zelfs heel wat nieuwsgierige reacties op sociale media, iedereen vroeg hoe we het gemaakt hadden! Dat was een teken dat ons kleuters super goed hebben meegewerkt.🥰
Donderdag 17 april – De warmste dag & mini-programmeurs 💧🤖
Vandaag was het heet, heel heet! 32 graden in Nazilli, en dat vroeg om actie. We besloten er een buitenspeeldag van te maken, met als hoogtepunt: een waterballonnengevecht! 💦 De kleuters konden zich helemaal uitleven en genoten zichtbaar van de verkoeling en het plezier. Wat een energie!
Na al dat spetterplezier gingen we binnen aan de slag met iets helemaal anders: coderen en programmeren! 🧠💡
Onze mini-programmeurs maakten hun eerste stapjes in de wereld van algoritmes en logica. Ze leerden werken met eenvoudige codeerblokjes en kregen kleine opdrachten die ze moesten oplossen. Elke kleuter had zijn eigen "mini-missie" en iedereen voltooide die met glans! 👏
De verwondering in hun ogen was onbetaalbaar. Coderen is écht niet alleen voor grote mensen, onze kapoenen zijn er helemaal klaar voor. 🚀✨
Vrijdag 18 april – Bachelorproef
Vandaag was ik niet op school, maar werkte ik van thuis uit aan mijn bachelorproef. Mijn ontwerp is bijna klaar en het begint echt vorm te krijgen. Spannend! 💻📚
Persoonlijke Reflectie & Groei
Deze week was een mooie mix van creativiteit, duurzaamheid, technologie en plezier. Wat mij het meest raakte, was hoe goed de kleuters konden meedenken over duurzaamheid en hoe trots ze waren op hun zelfgemaakte bloemen. Ze leerden dat je geen geld hoeft uit te geven om iets moois te maken. Alleen verbeelding en inzet zijn genoeg. 🌸
Het waterballonnenmoment op de warmste dag was echt goud waard: zoveel gelach, verbondenheid en puur spelplezier! En het coderen? Wauw. Ik stond echt versteld van hoe snel de kleuters het doorhadden en hoe trots ze waren op hun 'missies'. Ik voelde me als leerkracht echt begeleider van hun ontdekkingstocht.
Ook voor mij persoonlijk was het een leerzame week. Ik merkte dat ik steeds zelfstandiger word in het begeleiden van activiteiten, dat ik mijn creativiteit durf in te zetten, en dat ik stilaan mijn eigen stijl als leerkracht ontwikkel. 💪
Wat betreft mijn bachelorproef: de tijd thuis op vrijdag heb ik nuttig gebruikt. Mijn ontwerp is bijna af en het voelt goed om stilaan de puzzelstukjes in elkaar te zien vallen.
Volgende week
Wat ik zeker meeneem naar volgende week, is het belang van creativiteit en duurzaamheid in de klas. De kleuters genoten echt van het zelf maken van bloemen en versieringen. Ze waren betrokken, zelfstandig en trots op hun werk. Dat wil ik blijven stimuleren: kinderen laten ervaren dat ze met eenvoudige materialen iets moois kunnen maken. Dit ga ik ook zeker meenemen naar mijn bachelorproef.
Ook het plezier tijdens het watergevecht en het coderen heeft me laten zien hoe belangrijk het is om ruimte te geven aan spel, beweging en technologie in de klas. Dat evenwicht wil ik blijven zoeken en meenemen naar volgende momenten.
Wat ik anders wil doen, is nog beter plannen tijdens creatieve activiteiten. Soms duurde iets langer dan verwacht, waardoor we moesten haasten. Volgende keer wil ik vooraf iets meer tijd voorzien, zodat alles rustiger kan verlopen.
Tot volgende week!
xxx
English
Weekly Report & Reflection
Week of April 14 - 18
Week 10: Restart after the holiday & Preparations for 23 Nisan
After two weeks of holiday, I'm back with fully recharged batteries, completely ready to dive back into life as a kindergarten teacher! Honestly? I really missed my little ones… and of course, my colleagues too. It took a bit of adjusting again: waking up early, getting ready, … but at the same time, it felt good. Back to the classroom, back to the rhythm, back to my second home.
Monday, April 14 – Back from the holiday & start of water acclimation
The week began, as always, with our morning ceremony, where we sang the İstiklal Marşı and took a moment together to mark the fresh start of the week. Then we enjoyed a solid breakfast, which we definitely needed… because today we started water acclimation!
We have a swimming pool in our school building! That's something you don't see every day! Splashing around, moving, getting used to the water, and of course lots of laughing! It was fantastic to see how the children took their first steps toward swimming. After two hours of water fun, the children showered, dried their hair, and got ready for the next lesson.
After swimming, we had German and then English. Quite intense, but the children did really well and participated actively. In the afternoon, we continued our preparations for 23 Nisan – Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı. On April 23rd, there's a celebration in Turkey, and not just any celebration… It's 23 Nisan National Sovereignty and Children's Day! What makes this day so special? It's a day completely dedicated to children and to freedom! And what are we doing? We're already busy preparing! We're rehearsing a play, learning songs, creating dances, and decorating the classroom. We can't wait for the big moment to arrive! When April 23rd finally comes, we'll be ready to celebrate with joy and pride! Because 23 Nisan is not just any day… It's a day of joy, friendship, and the pure delight of being a child!
We ended the day with a super fun creative activity! Everyone started with a blank sheet and drew whatever came to mind… but here came the twist: as soon as the music stopped, we passed our drawings to our neighbor! That way, everyone continued someone else's drawing without knowing what the end result would be. In the end? A whole series of unique artworks, full of surprises, creativity, and teamwork. So beautiful to see what you can create together when you let your imagination run wild!
Tuesday, April 15 – Language, Math & Robot Art
Today we did a bit of everything! In the morning we started with language activities: writing patterns. Then we moved on to math, where we worked with numbers, shapes, symmetry, and colors.
The children had to color shapes in the correct colors, and then we used those shapes to design our own robots. 🟡🔺🔷 Their creativity knew no bounds – from dancing robots to robots with rockets on their feet!
After these intense work sessions, it was time for some relaxation. And that was very welcome, because in Nazilli it's almost 30°C at the moment – lovely and warm! Playing outside was more than appreciated.
Wednesday, April 16 – Creative with Sustainability 🌿🌸
Today was all about sustainable crafting. No buying new stuff, but looking at what we can create with materials we already have. We asked ourselves: What if we want to use flowers for decoration but prefer not to pick real ones? Because real flowers are far more beautiful in nature and have the right to keep on living, right?
So… we made our own flowers! How? With crepe paper, of course! 🌸
We used a pack of crepe paper and traced a circle using a small lid. The children could easily do that themselves! Then we showed how to staple the middle carefully using a small stapler – with clear instructions to be cautious, of course.
After that, the children cut out their flowers. Each flower had multiple layers. By carefully unfolding each petal one by one, a beautiful, colorful flower emerged. And ta-daaa… our handmade flowers were ready!
Besides the flowers, we made other decorations with reusable materials. We even got lots of curious reactions on social media – everyone asked how we made them! A clear sign that our little ones did an amazing job. 🥰
Thursday, April 17 – The hottest day & mini-programmers 💧🤖
Today was hot – really hot! 32°C in Nazilli, and that called for some action. We turned it into an outdoor play day, with the highlight being a water balloon fight! 💦 The kids went wild and clearly enjoyed the cooling splash and all the fun. So much energy!
After all the splashing fun, we switched gears and dove into something completely different: coding and programming! 🧠💡
Our mini-programmers took their first steps into the world of algorithms and logic. They learned to work with simple coding blocks and were given small missions to complete. Each child had their own "mini-mission" and everyone completed theirs with flying colors! 👏
The wonder in their eyes was priceless. Coding really isn't just for grown-ups – our little ones are more than ready. 🚀✨
Friday, April 18 – Bachelor Thesis
Today I wasn't at school, but worked from home on my bachelor thesis. My design is almost finished and it's really starting to take shape. Exciting! 💻📚
Personal Reflection & Growth
This week was a beautiful mix of creativity, sustainability, technology, and fun. What touched me most was how well the children could think along about sustainability and how proud they were of their handmade flowers. They learned that you don't need to spend money to create something beautiful. All you need is imagination and effort. 🌸
The water balloon moment on the hottest day was pure gold: so much laughter, connection, and pure play joy! And the coding? Wow. I was truly amazed by how quickly the children grasped the concepts and how proud they were of their "missions." As a teacher, I truly felt like a guide on their journey of discovery.
Personally, it was also a week full of growth. I noticed that I'm becoming more independent in leading activities, that I dare to use my creativity, and that I'm gradually developing my own style as a teacher. 💪
Next week!
What I'll definitely take with me into next week is the importance of creativity and sustainability in the classroom. The children truly enjoyed making the flowers and decorations themselves. They were engaged, independent, and proud of their work. I want to keep encouraging that – letting children experience that they can create beautiful things with simple materials. I'll definitely include this in my bachelor thesis as well.
Also, the joy during the water fight and the coding activities reminded me how important it is to create room for play, movement, and technology in the classroom. I want to keep seeking and maintaining that balance in future moments.
What I'd like to do differently is plan better during creative activities. Sometimes things took longer than expected, which made us rush. Next time I want to schedule a bit more time in advance, so everything can go more smoothly.
See you next week!
xxx