


Dört Renk Koleji en de SDG's
Dört Renk Koleji en de SDG's
Bij Dört Renk Koleji in Nazilli (Turkije) draait onderwijs om veel meer dan alleen leerstof en cijfers. In een wereld die schreeuwt om bewuste en verantwoordelijke wereldburgers, kiest de school ervoor om de Sustainable Development Goals (SDG's) diep te integreren in haar onderwijsvisie, dagelijkse werking en projecten.
Een duurzame visie in de praktijk
Tijdens een bezoek aan de school werd meteen duidelijk hoe sterk de SDG's doorwerken in alles wat ze doen. De school werkt met verschillende doelen, maar zet sterk in op:
-
SDG 2 – Geen honger
-
SDG 6 – Schoon water en sanitair
-
SDG 13 – Klimaatactie
Gezond eten voor elk kind – elke dag (SDG 2)
Bij Dört Renk Koleji krijgt elk kind dagelijks drie gezonde maaltijden: ontbijt, een warme lunch en een vieruurtje. Niemand moet eten van thuis meenemen. Zo wordt ervoor gezorgd dat geen enkel kind met honger in de klas zit.
De school werkt hiervoor samen met lokale boeren en gebruikt verse seizoensproducten. Op school worden ook zelf voedingsmiddelen geproduceerd:
-
Groenten en fruit uit de schooltuin
-
Olijven van de eigen olijfbomen
-
Verse eieren van de kippen
Zo leren kinderen via echte ervaringen wat gezonde, duurzame voeding betekent.
Zuiver water voor iedereen (SDG 6)
In Turkije is kraanwater niet drinkbaar. Daarom zorgt de school voor gefilterd en veilig drinkwater, voor alle kinderen en leerkrachten. Dit onderwerp werd ook aangegrepen om educatief te verdiepen. Zo vierde de school op 22 maart 'Wereld Waterdag' (Dünya Su Günü) met verschillende activiteiten. De kinderen leerden over het belang van waterzuivering, zuinig watergebruik en wereldwijde waterproblemen.
Klimaatactie in praktijk (SDG 13)
Ook klimaatbewustzijn en milieuzorg staan hoog op de agenda. De leerlingen helpen regelmatig mee met het opruimen van afval in en rond de school. Bovendien werd afval ingezameld en hergebruikt om een creatieve modenshow met gerecycleerde materialen op te zetten. De leerlingen ontwierpen en presenteerden zelf hun kostuums.
Dit project stimuleerde creativiteit, duurzaamheid en bewustwording op een speelse manier.
Aardbevingen – voorbereid zijn op de toekomst
Een ander bijzonder project dat in de school liep, was gericht op aardbevingen, een belangrijk thema in Turkije. De kinderen leerden over veiligheid, voorbereiding en gedrag tijdens een aardbeving.
Er werd een aardbevingssimulatie gepland aan het einde van het schooljaar. Omdat dit project samenging met SDG 13 (klimaatactie en rampenbeheer), werd afgesproken dat het SDG 13-project later zou doorgaan, gelinkt aan deze simulatie. Oorspronkelijk had ik dit thema gekozen voor mijn project, maar pas later kreeg ik van de school te horen dat de simulatie pas op het einde van het schooljaar zou plaatsvinden. Dit was mijn eerste pitch.
Project 'My Equator' – Bewustwording creëren
Tijdens het project 'My Equator' maakten de kleuters een filmpje rond SDG 2 – Geen honger. In het filmpje stellen ze zichzelf voor en tonen ze hoe de school zorgt voor gezonde, eerlijke voeding voor iedereen. onder andere werd het schoolrestaurant, de schooltuin, de kippen en olijfbomen gefilmd.
Via dit filmpje willen ze andere kinderen aan het denken zetten:
"Wat eet jij op school?"
Blik op de toekomst
Bij Dört Renk Koleji worden kinderen niet alleen voorbereid op examens, maar op het leven. Door hen bewust te maken van hun rol in de wereld en hen actief te betrekken bij oplossingen voor wereldproblemen, groeit er een generatie van kritische, zorgzame en actieve wereldburgers.
Zoals één van de leerkrachten zei:
"Kinderen leren hier dat zij zelf het verschil kunnen maken, vandaag al."