Boekopdracht

Voorstelling boek 

Voorstelling boek
Voorstelling boek

Reading circle

Samenvatting rollen:

  • Melike:

    • Discussion Leader

    • Word Master

  • Emir:

    • Summarizer

    • Culture Collector

  • Ceyda:

    • Passage Person

    • Connector

REFLECTIE 

  • Melike
  • Emir
  • Ceyda 



Orhan Pamuk is een bekende Turkse schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur in 2006. Zijn werk kenmerkt zich door diepgaande analyses van de Turkse identiteit, cultuur en geschiedenis, en vaak ook door een spanning tussen traditie en moderniteit. "Istanbul: Herinneringen en de stad" is een van zijn bekendste boeken, waarin hij zowel een autobiografie als een portret van zijn geboortestad Istanbul verweeft.


​Over de culturele identiteit
Orhan Pamuk belichaamt een complexe Turkse identiteit. Hij groeide op in een seculiere, middenklasse familie in Istanbul en staat bekend om zijn kritiek op zowel het Ottomaanse verleden als de westerse modernisering van Turkije. In "Istanbul" beschrijft hij de stad vanuit een persoonlijke en melancholische lens, wat een gevoel oproept van hüzün—een Turks woord dat staat voor een collectieve, culturele melancholie. Deze melancholie, volgens Pamuk, weerspiegelt de stad en haar inwoners, gevangen tussen een glorierijk verleden en een vaak chaotisch heden.




Melike
1. Discussion Leader (Leidster van de discussie)

  • Pamuk beschrijft Istanbul als een stad die zowel een fysieke als emotionele ruimte is voor hem. Hoe zie jij deze dubbele betekenis van de stad en hoe reflecteert deze op zijn persoonlijke geschiedenis en identiteit?
    • Pamuk voelt een sterke emotionele band met Istanbul, omdat het de stad is waar hij is opgegroeid. De stad is voor hem een symbool van zowel zijn jeugd als zijn culturele en persoonlijke wortels. Tegelijkertijd ervaart hij de stad als een plek van vervreemding, omdat de veranderingen die de stad doormaakt, niet altijd in lijn zijn met zijn herinneringen. Dit weerspiegelt zijn eigen strijd met identiteit en het gevoel van verlies van het oude, vertrouwde Istanbul.
  • In Istanbul verkent Pamuk de spanning tussen Oosterse en Westerse invloeden. Welke invloeden zie je terug in zijn beschrijving van de stad en hoe zou je deze spanningen kunnen vergelijken met de Belgische context van multiculturalisme en de invloed van andere culturen?
    • Pamuk laat zien hoe Istanbul zich balanceert tussen haar eeuwenoude Ottomaanse wortels en de opkomst van Westerse invloeden, vooral door de modernisering en het kapitalisme. Deze spanning is zichtbaar in de architectuur, de samenleving en de waarden van de stad. Dit is vergelijkbaar met België, waar er ook een balans moet worden gevonden tussen traditionele waarden en de invloed van andere culturen, met name door de aanwezigheid van verschillende immigrantengemeenschappen en de globalisering.
  • Nostalgie is een belangrijk thema in Istanbul. Wat denk je dat Pamuk probeert te zeggen over het verleden en hoe zou je dit thema kunnen relateren aan je eigen ervaring met herinneringen aan een stad of plaats?
    • Pamuk probeert te laten zien hoe het verleden, hoe perfect het ook leek, altijd een gemengde emotie van verlies met zich meebrengt. Hij verlangt naar de oude Istanbul die niet meer bestaat, en zijn herinneringen aan die stad zijn zowel vreugdevol als pijnlijk. Dit thema van nostalgie is herkenbaar in elke stad of plaats die je hebt verlaten en later bezoekt. Het idee van 'terugkeren naar huis' kan een diepe emotionele reactie oproepen, zowel van vreugde als van verdriet om het verlies van wat ooit was.
  • Pamuk's herinneringen aan Istanbul zijn diep geworteld in zijn identiteit. Hoe speelt de stad zelf een rol in de vorming van deze herinneringen en hoe zou je dit kunnen vergelijken met hoe steden zoals Brussel of Gent onze eigen herinneringen beïnvloeden?
    • De stad vormt de context van Pamuk's jeugd en de vele herinneringen die hij heeft aan de plekken waar hij opgroeide. De stad is voor hem niet alleen een geografische locatie, maar een psychologische ruimte waarin zijn identiteit werd gevormd. Dit geldt ook voor steden als Brussel of Gent, die voor Belgen sterk verbonden zijn met persoonlijke en collectieve herinneringen. De stad beïnvloedt hoe we onszelf zien, hoe we ons verleden begrijpen en hoe we ons verhouden tot anderen.
  • Pamuk's relatie met Istanbul lijkt zowel liefdevol als vervreemdend. Hoe zou je deze relatie omschrijven en is dit vergelijkbaar met je eigen gevoel van verbondenheid of vervreemding met bepaalde plaatsen?
    • Pamuk voelt zowel een diepe liefde voor als een zekere vervreemding van Istanbul. Dit komt doordat de stad in zijn ogen verandert, en deze veranderingen maken het moeilijk om zich verbonden te blijven voelen met zijn jeugdige herinneringen. Deze ervaring van zowel liefde als vervreemding komt vaak voor wanneer je terugkeert naar een plek die je goed kent, maar die ondertussen veranderd is door tijd, modernisatie of persoonlijke afstand.

2. Word Master (Woordmeester):

  • Weemoed / Melancholie - (Een andere uitdrukking voor de diepe, doordringende droefheid die Pamuk voelt over de stad en de veranderingen die er plaatsvinden.)                              Weemoed is een centraal thema in het verhaal. Het weerspiegelt de gevoelens van verlies, verlangen en het onvermijdelijke verstrijken van de tijd, die de personages ervaren in hun zoektocht naar betekenis in Istanbul.


  • Suppoosten (iemand die toezicht houdt in bijv. een museum of stadion) De suppoosten vertegenwoordigen de autoriteit in de stad en de sociale controle. Ze zijn belangrijk omdat ze de spanning tussen vrijheid en de regels van de maatschappij symboliseren.


  • Pasja's (Hoge functionarissen of edelen in het Ottomaanse rijk) De pasja's symboliseren het vervlogen glorietijdperk van Istanbul en de invloed van het Ottomaanse rijk, wat belangrijk is voor de historische en culturele context van het verhaal. Ze vertegenwoordigen de macht en de historische rijkdom van de stad.


  • Cipressen (Een type boom dat vaak wordt geassocieerd met begraafplaatsen en mystieke landschappen) Cipressen worden vaak geassocieerd met symboliek rondom de dood en het transcendente. In het verhaal vertegenwoordigen ze de eeuwigheid en de melancholie van de stad.


  • Tulband (Een traditioneel hoofddeksel, vaak gedragen in islamitische en Oosterse culturen) De tulband weerspiegelt de culturele en religieuze rijkdom van Istanbul, wat essentieel is voor de setting en de historische dimensie van het verhaal. Het is een symbool van de diverse culturele invloeden die de stad kenmerken en die in het verhaal een belangrijke rol spelen.


  • Gepavleide (Met bestrating, vaak van stenen of tegels) Dit woord benadrukt de fysieke veranderingen in de stad en draagt bij aan het beeld van een stad die balanceert tussen moderniteit en het behoud van haar geschiedenis.


  • Klederdracht (De kledingstijl die typisch is voor een bepaalde cultuur of periode) De klederdracht vertegenwoordigt de culturele achtergrond en de sociale status van personages. Het helpt de lezer om de setting en de identiteit van de personages beter te begrijpen.


  • Pief (Een belangrijk of invloedrijk persoon, vaak in de context van de hogere sociale kringen) Het benadrukt de invloed van machtige figuren in de samenleving van Istanbul, wat een centraal thema in het verhaal is. Het laat zien hoe status en macht de relaties en gebeurtenissen in het verhaal beïnvloeden.


  • Glorieus (Prachtig, vol pracht en eer) Het verwijst naar de glorie van het verleden, vooral de glorietijd van Istanbul. Dit speelt een belangrijke rol in het boek door het contrast tussen het vervlogen verleden en de huidige situatie van de stad.


  • Mistflarden (De kleine stukjes mist die in de lucht zweven) Dit woord creëert een mysterieuze en ongrijpbare sfeer, passend bij de dromerige en melancholische toon van het verhaal. Het symboliseert de vage, onduidelijke aspecten van het leven in Istanbul.


  • Nostalgie - (Het verlangen naar het verleden, en de stad als een symbool van verloren tijden.) Nostalgie is een doorlopend thema, waarin Pamuk reflecteert op hoe het verleden altijd een gemengd gevoel van verlies en verlangen oproept. Het is essentieel voor het begrijpen van zijn zoektocht naar identiteit en betekenis in de veranderende stad.


  • Hüzün - (Melancholie, verdriet, en nostalgie die de stad doordringt. Het is het centrale gevoel in Pamuk's relatie met Istanbul.) Dit woord vertegenwoordigt de dominante sfeer in het boek en symboliseert de collectieve droefheid van de stad, die wordt weerspiegeld in Pamuk's persoonlijke gevoelens.


  • Herinnering - (Pamuk gebruikt herinneringen als een brug tussen het verleden en het heden, zowel persoonlijk als cultureel.) Herinneringen spelen een sleutelrol in het verhaal, aangezien Pamuk zich zowel verbindt met zijn persoonlijke verleden als met de collectieve geschiedenis van de stad.


  • Identiteit - (Het complexe idee van persoonlijke en culturele identiteit die wordt gevormd door de stad en haar geschiedenis.) Identiteit is een kernconcept in Pamuk's werk. Hij onderzoekt hoe de stad Istanbul zijn eigen identiteit heeft gevormd, evenals de veranderende identiteit van de stad zelf.


Emir
1. Summarizer (Samenvatter):

  • Pamuk's persoonlijke verhaal: Istanbul is een herinneringsboek van Orhan Pamuk waarin hij zijn relatie met de stad onderzoekt. Het boek mengt zijn eigen herinneringen met een reflectie op de geschiedenis en cultuur van Istanbul.
  • Belangrijkste thema's:
    • De melancholie en nostalgie die Pamuk voelt voor zijn jeugd en de stad, die zich zowel fysiek als emotioneel heeft veranderd.
    • De invloed van de westerse modernisering op Istanbul, en hoe de stad zich probeert te balanceren tussen haar oude Ottomaanse verleden en de invloeden van het moderne, westerse leven.
    • Herinnering en identiteit: Pamuk reflecteert op hoe herinneringen aan zijn jeugd de stad hebben gevormd, en hoe de stad zelf zijn persoonlijke identiteit weerspiegelt.
    • Verlies: Zowel het persoonlijke verlies van zijn jeugd, als het cultureel verlies van de oude waarden en vormen van de stad.
  • Hoofdpunten:
    • Pamuk voelt zich enerzijds verbonden met Istanbul, anderzijds vervreemd door de veranderingen in de stad.
    • Hij reflecteert over zijn jeugdige ervaringen in Istanbul, de prachtige maar vervagende herinneringen aan een verloren tijd.

2. Culture Collector (Culturele Verzamelaar):

  • Verlies van cultuur: In België zien we hoe dialecten en regionale talen steeds meer verdrongen worden door het Nederlands en Frans, vooral in stedelijke gebieden. Taal is een essentieel onderdeel van cultuur en identiteit, en het verdwijnen van oude dialecten (zoals West-Vlaams of Limburgs) kan gezien worden als een vorm van cultuurverlies. Globalisering bevordert de dominantie van grotere, internationale talen zoals Engels, wat de regionale talen verder marginaliseert. De overgang van de Belgische frank naar de euro in 2002 is een concrete illustratie van hoe de globalisering en de integratie in de Europese Unie invloed hebben op nationale traditie.
  • Verhouding tot het Westen: Pamuk beschrijft de toenemende invloed van het Westen op Istanbul, wat overeenkomsten vertoont met de Belgische geschiedenis van culturele invloeden uit het Westen (en de EU). Dit kan ook gezien worden in de vraagstukken rondom de Belgische identiteit in een steeds globaler wordende wereld, waarbij België zowel de invloed van westerse landen absorbeert als haar eigen culturele identiteit probeert te behouden.
  • De rol van herinnering: Net zoals Pamuk de herinneringen aan Istanbul gebruikt om zijn persoonlijke en culturele identiteit te onderzoeken. In België speelt herinnering een grote rol, bijvoorbeeld door de herinneringen aan de twee wereldoorlogen en hun invloed op de samenleving, die nog steeds terug te zien is in het herdenken van historische gebeurtenissen.


Ceyda
1. Passage Person (Passagepersoon)

  • Pamuk's beschrijving van de stad: Pamuk beschrijft Istanbul als een plaats van zowel schoonheid als verval. Deze passage is cruciaal om de melancholie en de gevoelige relatie tussen de stad en de schrijver te begrijpen.
  • De vergankelijkheid van de stad: Pamuk reflecteert op hoe de stad in zijn ogen langzaam verandert, en hoe hij zich vervreemd voelt van het moderne Istanbul.
  • Pamuk's jeugdherinneringen: Pamuk beschrijft zijn kindertijd in Istanbul, met de nadruk op de wijken en de mensen die hem omringden.

2. Connector (Verbinder)

  1. Herinneringen en nostalgie: Net als Orhan Pamuk in Istanbul, die terugkijkt naar zijn jeugd en de stad die hij kende, kunnen ook wij nostalgie ervaren wanneer we terugkeren naar een plek die voor ons belangrijk was. Pamuk voelt zich zowel verbonden met als vervreemd door de stad, omdat de veranderingen die Istanbul doormaakt, hem herinneren aan een verloren tijd. Ditzelfde gevoel van nostalgie en vervreemding kan ook op mij van toepassing zijn wanneer we terugkeren naar een plek waar ik op uitwisseling zat namelijk Kadir Has University.
  2. Stedelijke veranderingen: De transformatie van Istanbul in een moderne stad kan een parallel trekken naar Belgische steden zoals Brussel, die een mengeling van oude en nieuwe invloeden vertonen, en waar de snelle urbanisatie en globalisering het karakter van sommige buurten veranderen. De oude wijk Le Sablon, met zijn middeleeuwse charme, staat in schril contrast met de moderne, vaak betonnen gebouwen in de zakenwijken van Brussel-Centrum


REFLECTIE
Melike: "Het boek Istanbul: Herinneringen en de stad van Orhan Pamuk heeft een diepe indruk op mij achtergelaten. Wat mij vooral raakte, was hoe Pamuk het gevoel van hüzün beschrijft, die melancholie die zo typisch is voor Istanbul. Het voelde bijna alsof ik zelf door de straten van Istanbul liep terwijl ik las. Maar eerlijk gezegd vond ik sommige stukken, zoals de lange beschrijvingen van oude gebouwen, wat saai. Wat vonden jullie van zijn manier van schrijven, Ceyda?"


Ceyda:"Ik ben het met je eens, Melike. Pamuk schrijft heel beeldend, en dat maakt het boek bijzonder. Ik vond vooral de delen over zijn jeugd interessant, omdat je niet alleen de stad, maar ook zijn persoonlijke wereld leert kennen. Maar ik had soms het gevoel dat hij te veel in details verdwijnt. Bijvoorbeeld in het hoofdstuk over de oude foto's. Wat vond jij hiervan, Emir?"


Emir: "Goeie vraag, Ceyda. Eigenlijk vond ik die details juist fascinerend. Ze geven een soort diepte aan het verhaal en laten zien hoe verbonden Pamuk is met Istanbul. Maar ik begrijp wel wat jullie bedoelen. Het kan soms wat overweldigend zijn. Al met al vind ik het een indrukwekkend boek, omdat het niet alleen over Istanbul gaat, maar ook over identiteit en hoe herinneringen ons vormen. Wat denken jullie daarvan?"

Melike: "Ik ben het eens met wat je zegt, Emir. Het boek is inderdaad meer dan een verhaal over een stad; het gaat ook over emoties en nostalgie. Ondanks de lange stukken tekst vond ik het mooi dat hij zo open is over zijn gevoelens. "Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat het boek iets unieks heeft. Het roept emoties op, geeft een prachtig beeld van Istanbul, en zet ons aan het denken over onze eigen herinneringen en verbindingen met plekken. Laten we afsluiten met de gedachte dat dit boek niet alleen een verhaal is, maar een uitnodiging om dieper na te denken over hoe wij onze eigen steden en herinneringen beleven. Dank jullie wel voor jullie mooie reflecties, Ceyda en Emir!"



© 2024 Melike Dereli. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin